کشف طوفانی وسیع در یک ستاره دوردست

کشف طوفانی وسیع در یک ستاره دوردست

گروهی از اخترشناسان با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از تلسکوپ کپلر ناسا موفق به کشف یک طوفان لویاتانی مانند در سطح یک ستاره‌ی کوچک و دور شدند. این طوفان که طبق گزارش‌ها تا حدی بزرگ است که می‌تواند سه سیاره‌‌ی اندازه‌ی زمین را به درون خود بکشاند، متشکل از ابرهایی از مواد معدنی ریز بوده و در ماهیت خود شبیه به لکه سرخ بزرگ سیاره‌ی مشتری است.

ستاره‌ای که طوفان فوق در سطح آن یافت شد، شبیه به بدنه‌های ستاره‌های منظومه‌ی شمسی ما نیست. این ستاره که با عنوان W1906+40 شناخته می‌شود، 53 سال نوری از زمین فاصله داشته و در صورت فلکی لیرا واقع شده و متعلق به نوع ستاره‌هایL-dwarf می‌باشد. این نوع ستاره‌ها نسبتا سرد سوزانده شده و دمای سطح آنها حدود 3500º F می‌باشد و این درجه حرارت اجازه‌ی شکل‌گیری شرایط جوی مانند شرایط اخیرا مشاهده شده در W1906+40 را می‌دهد.

اغلب مواقع ستاره‌های این نوع در حفظ واکنش پیوند اتمی ناموفق بوده که منجر به تولید نور از ستاره شده و درنهایت با ستاره‌ی ناموفقی که با عنوان کوتوله قهوه‌ای شناخته می‌شود، روبه‌رو می‌شویم. با این حال بر اساس اطلاعات تخمینی در مورد سن W1906+40، اخترشناسان معتقدند که این L-dwarf قادر به دستیابی و حفظ پیوند اتمی است.

تحقیق جدید بر دو سال اطلاعات جمع‌آوری شده از تلسکوپ کپلر مبتنی است که به ضبط دوره‌ای روشنایی ستاره‌ی W1906+40 می‌پرداخت. در اغلب مواقع الگوی تضعیف نور ستاره‌ها نتیجه‌ی عبور یک فراسیاره از میان کپلر و ستاره‌ی والد است که نور ستاره را مسدود می‌کند. با این حال بر اساس مشاهدات گذشته در سال 2011 با تلسکوپ فضایی اسپیتزر، اخترشناسان می‌دانند که این تضعیف نور درواقع ناشی از عبور یک سیاره نیست، بلکه باید دلایل دیگری داشته باشد.

در ابتدا، پژوهشگران چنین فرض کرده که این تضعیف نور می‌تواند نتیجه‌ی لکه‌ی خورشیدی وسیع موجود در سطح W1906+40 باشد. این نوع از فعالیت خورشیدی، هنگامی که دمای سطحی ستاره در یک منطقه‌ی متمرکز به دلیل غلظت میدان مغناطیسی بدنه‌ی ستاره‌ای افت پیدا می‌کند، رخ می‌دهد. تحقیقات بعدی نشان داد دلیل این اطلاعات غیرمعمول، یک طوفان خورشیدی بزرگ است. این طوفان که در ماهیت خود شبیه به لکه‌ی سرخ بزرگ مشتری بوده، نوعی طوفان جدیدا کشف شده در حول یک ستاره است که هر نه ساعت یک بار حرکت می‌کند و احتمالا دو سال عمر دارد.

با حرکت رو به جلو، این گروه امیدوارند بتوانند سایر ستاره‌های شناخته شده و کوتوله‌های قهوه‌ای را در جستجو به دنبال شرایط جوی مشابه، بررسی کنند. مقاله‌ای از نتایج تحقیقات این گروه برای انتشار در ژورنال Astrophysical Journal پذیرش شده است.

 

منبع : gizmag


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 26 آذر 1394برچسب:, | 15:7 | نویسنده : احسان |

.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز